HR-outsourcing a kis- és középvállalatoknál
A közelmúltban még komoly viták folytak a „HR jövőjéről”, pontosabban arról, hogy igaza van-e azoknak, akik szerint az önálló HR funkció eltűnik a szervezeti diagrammokról. Egyrészt beolvad a vezetésbe, másrészt viszont a speciális szakmai ismereteket igénylő tevékenységek kiszervezésre kerülnek. Az önálló HR funkció elkötelezett hívei (gyakorlatilag a nagy intézmények, vállalatok személyzeti részlegeinek vezetői) ma megnyugodva nézhetnek körül reprezentatív irodáikban: „Lám, műbalhé volt az egész, a HR-outsourcingból nem lett semmi.”
Ha tényeket nézzük, igazuk van. Nemcsak Magyarországon, de a nálunk fejlettebb piacgazdaságokban is a nagy munkaszervezetekben – bár tanácsadókat változatlan intenzitással alkalmaznak – a témakörbe tartozó döntéshozatal, a folyamatok irányítása jellemzően a HR menedzserek kezében maradt.
Egészen másként fest a helyzet, ha kis és közepes méretű vállalkozásokat vizsgáljuk. Ezek jelentős részében – most már hazánkról beszélünk – a korszerű emberi erőforrás-gazdálkodási módszerek ismeretlenek, a KKV-k vezetői ösztönösen, HR-specialisták alkalmazása nélkül irányítják cégüket. A profi HR nem eltűnt, hanem egyszerűen meg sem jelent ebben a vállalati körben. Az ok nyilvánvalóan nemcsak az ismerethiány vagy a nem megfelelő szemlélet, hanem egy gazdaságossági megfontolás is: bizonyos méretnagyság alatt nem ésszerű főállású HR-eseket alkalmazni. Pedig nyilvánvaló, hogy a versenyképesség megőrzése már hazai körülmények között sem lehetséges a munkavállalók professzionális foglalkoztatása, fejlesztése, motiválása nélkül.
Ebben lehet óriási szerepe az outsourcing cégeknek. Az ő tevékenységük az egyetlen lehetőség arra, hogy az összes munkavállalók növekvő hányadát foglalkoztató kis- és középvállalatokban megjelenjenek azok a módszerek és technikák – nyilván az ő speciális igényeikhez igazítva – amelyek kimutatható üzleti eredményeket hoztak a nagyvállalati körben.
Természetesen kettőn áll a vásár. A kis- és középvállalatok vezetési, szervezési gyakorlatának gyökeres átalakulásához önmagában nem elegendő az outsourcing szolgáltatások kínálatának bővülése. A tulajdonosokban, vezetőkben ki kell alakulnia annak a felismerésnek, hogy erre szükség van, és kell bizonyos bátorság is, hogy belevágjanak számukra újszerű dolgokba. E döntéseknek időben kell megszületniük, az esetleges gazdasági krízishelyzetben a HR-outsorcing már elkésett megoldás.