A tanulás tanulása - mentális eszközök új készségek fejlesztéséhez

 

A szervezetek folytonosan növekvő változási igénye megköveteli, hogy a döntéshozó vezetők (executives) megértsék és gyorsan találjanak válaszokat arra, miként kell és lehet az általuk irányított üzlet működését a felmerülő új igények szerint módosítani. Ez azt jelenti, hogy a vezetőkben korábbi tapasztalatokból rögződött hajlamokkal, megoldási kánonokkal szemben új dolgokat új módon kell megtenniük. Másként szükséges a növekedés lehetőségeit számba venniük, mint azt korábban tették. Ösztönözni kell magukat, sokszor az eddigiektől drasztikusan eltérő, új ismeretek, készségek és képességek megszerzésére, miközben változatlan felhatalmazással kell ellátniuk adott vezetői feladataikat. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, készek kell, hogy legyenek a kísérletezésre, az ismétlődő újrakezdésre, ami legtöbbjük számára különösen kényelmetlen, komfortzónán kívüli tanulási feladatot jelent.

A vezetők körében folytatott széleskörű, konzultánsi, coaching, neurológiai, szociológiai és pszichológiai eszközöket alkalmazó feltárás szerint a sikeres tanulás feltételét négy, jól fejlesztett mentális jellemző (attributum) alapozza meg. Ezek: az ambíció (aspiration), az önismeret (self-awareness), az érdeklődés (curiosity) és a sebezhetőség (vulnerabity) tudata. A sikeresen tanuló vezetők igénylik az új készségek megértését és elsajátítását, a tanulási folyamatban nagyon világosan látják szerepüket és elért eredményeiket, folyamatosan gondolkodnak a megoldásokon. Releváns, jó kérdéseket tesznek fel maguknak, tolerálják, elfogadják tanulói szerepüket és óhatatlanul bekövetkező hibáikat a tanulási folyamatban.  A felsorolt attributumok viszonylag egyszerűen elsajátítható stratégiák alkalmazásával fejleszthetők.

A teljes cikk letöltése